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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 32(2000) No.2
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来島海峡第三大橋補剛桁の設計・製作・架設―1000mを超える補剛箱桁を有する世界初の三連吊橋―
Design, Fabrication and Erection of the Stiffening Girder of 3rd Kurushima Kaikyo Bridge ― World's First Three-linked Suspension Bridges with Stiffening Box Girder of Over 1000m Long ―

上村 明弘(Akihiro Uemura) 神田 恭太郎(Kyotaro Kanda) 坂本 知英(Tomohide Sakamoto) 伊藤 進一郎(Shinichiro Ito)
要旨 :
来島海峡大橋は,西瀬戸自動車道が日本三大急潮の一つである来島海峡を渡る地点に架かる世界初の三連吊橋である。その補剛桁の架設には自航台船やクイックジョイントという新技術を導入した直下吊り工法を採用するなど数々の先進技術が駆使された。このうち来島海峡第三大橋は主塔間隔 1 030 m の単径間 2 ヒンジ吊橋であり,補剛箱桁吊橋としては国内において最大支間長を誇っている。本橋の建設においては,特に急潮流下における国際航路上での補剛桁の架設を約 2 ケ月で完了させたことなど,多くの成果を上げることができた。本橋で培われた技術は,吊橋技術の集大成として今後の長大橋梁技術の発展に大きく貢献するものと期待される。
Synopsis :
Kurushima Kaikyo Bridge, which consists of three bridges crossing the Kurushima Strait located within Seto Inland Sea National Park, is the first three-linked suspension bridge in the world. Many advanced technologies were adopted in the construction of the bridges. Especially, the introduction of a newly-developed self-positioning barge and a quick-joint-system enabled to install shop-fabricated stiffening box girders merely in 30 min by means of a direct hoisting method. 3rd Kurushima Kaikyo Bridge, which is one of the three bridges, spans over the west channel of the straits where the international sea route passes through. The bridge has a simple span of 1 030 m long with two-hinged stiffening girders. This paper describes the design, shop fabrication and erection work of the stiffening girder at the site of 3rd Kurushima Kaikyo Bridge. The results obtained through this construction are expected to contribute to the success in the strait crossing bridge projects in the future.
本文(PDF:8P/547kb)




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