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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 22(1990) No.1
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照明柱の耐風設計手法
Design of Highway Light Pole with Resistance to Wind Vortex-Induced Oscillation

城  郁夫(Ikuo Jo) 烏野  清(Kiyoshi Uno) 永津 省吾(Shogo Nagatsu) 金子 忠男(Tadao Kaneko) 植木 八寿彦(Yasuhiko Ueki) 高橋 千代丸(Chiyomaru Takahashi)
要旨 :
連続的な風で生ずるカルマン渦による照明柱の渦励振振動は照明柱の形状,寸法により強く影響を受ける。実大照明柱の風洞実験の結果は,八角形断面の無次元倍振幅は円形断面より大きなものとなる。また,鋼球式衝撃減衰路の制振効果に大きく影響を及ぼす鋼球の遊間距離と装置取付部の照明柱の変位との相関関係を調べ,同期という見地からその機構の解明を図った。この結果制振解析プログラムを開発し,照明柱の耐風設計手法を確立することができた。本設計に基づく耐風照明柱は,首都高速道路公団にて確認実験を実施の上横浜ベイブリッジに採用された。
Synopsis :
The Karman-vortex oscillation behavior of light poles vibrated by steady wind is greatly affected by size and shape of cross-section of poles. As a result of wind tunnel tests with full-scale models, nondimensionalized double displacement amplitude of octagonal cross-section pole was greater than that of round cross-section pole. Study on the relationship between the clearance of the steel balls in an impact damper and the displacement amplitude at the section where the damping device is to be installed, were made in terms of sympathetic vibration. The results clarified the mechanism of the relationship which greatly affects damping efficiency. And the design technique of anti-wind vortex oscillation pole can be established after the development of the oscillation analysis program. Anti-wind vortex oscillation light poles based on the design technique were adopted for the Yokohama Bay Bridge after a confirmation test by Metropolitan Expressway Public Corporation.
本文(PDF: 8P/453kb)




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