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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.14 (1982) No.4
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ホイールリム用熱高張力鋼板の開発
Development of Hot-Rolled High-Strength Steel Sheets for Wheel Rim Use

篠崎 正利(Masatoshi Shinozaki) 橋本  弘(Hiroshi Hashimoto) 加藤 俊之(Toshiyuki Kato) 入江 敏夫(Toshio Irie)
要旨 :
種々の鋼板におけるフラッシュバッド溶接継手の加工性を調べ,その結果に基づいてホイールリム用熱延高張力鋼板を開発した。伸びフラッジ加工性は溶接部の硬度と組織の変化に強く依存する。Dual phase鋼は熱影響部で軟化し,成形時にそこで破断する。固溶強化鋼は軟化しないが,鋼の製造コストが高くなる。析出強化鋼は,新しく提案したように,炭素当量を引張強さに比例して高くした時にのみ軟化しない。ゆえにこのような高い炭素当量をもつ析出強化鋼が最も良い材料であると結論される。曲げ加工性はMn/Si比とS含有量に影響される。Mn/Si比を4〜23の範囲内に制御することと,S含有量を低減することは,それぞれペネトレーター割れ発生とフッククラック発生の抑制に効く。
Synopsis :
Formability of flash-butt welded joints in various types of steel sheets has been investigated, and based on the results of this investigation, hot-rolled high-strength steel sheets for wheel rim use have been developed. Formability in stretch-flanging is closely related to changes in hardness and microstructure at the weld. Dual phase steels soften at the heat affected zone, and fracture at a portion in the forming process. Solid solution hardened steels do not soften, but result in high production cost of the steels. Precipitation hardened steels do not soften, only when their newly-proposed carbon equivalent, Caq (FBW) , is raised in proportion to their tensile strength. It is concluded, therefore, that the precipitation hardened steel with a higher carbon equivalent is the best material of all. Formability in bending is affected by the Mn/Si ratio and S content. Contorolling the Mn/Si ratio within the range of 4 to 23 and lowering the S content are effective to suppress penetrator cracking and hook cracking, respecitively.
本文(PDF: 14P/489kb)




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