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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.11 (1979) No.4
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π形鋼を用いた合成覆工板
Steel-Concrete Composite Road-deck with π Shape Steel

石渡 正夫(Masao Ishiwata) 松室 知視(Tomomi Matsumuro) 小川 宗広(Munehiro Ogawa) 佐野 忠行(Tadayuki Sano)
要旨 :
覆工板は,道路を掘削して下水道,地下道などの構造物を建設するときに仮設用の路面として使用されるが,一般の道路と同様のすべり摩擦抵抗および十分な強度と耐久性が要求される。従来から多用されている鋼製覆工板は,主要道路で使用するときには,エポキシ樹脂などによる表面処理を施しすべり摩擦抵抗を維持しているが,かなり割高なものとなっている。当社では,独自製品であるπ形鋼を用いた鋼・コンクリート合成覆工板を開発した。本覆工板は耐荷力試験の結果,設計荷重11.2tに対して極限耐荷力は中央載荷で60.6t,端部載荷で46.2tであり,十分な安全性を有している。また路面はコンクリートのため,すべり摩擦抵抗および低騒音の面でもすぐれた特長を有している。
Synopsis :
Road-deck which serves as temporary surfacing of roads excavated for the construction of sewerge and /or subway is required to possess the same skid-resistance, strength and durability as ordinary roads do. In the case of using conventional steel road-deck for main roads, skid-resistance requirement is met by surface treatment using epoxide resin, but this costs relativaly high. Kawasaki Steel Corporation has developed a steel-concrete composite type of road-deck using πshape steel which is one of unique products. The results of load test reveal a sufficient safety of this road-deck as evidenced by an ultimate strength which markas 60.6t for center loading and 46.2t for edge loading as against a 11.2t design load. Because it is of concrete, road surface has excellent properties in both skid-resistance and low noise.
本文(PDF: 6P/196kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003