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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.2 (1970) No.2
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神戸大橋の概要
Outline of Kobe Ohashi Bridge

島田 喜十郎(Kijuro Shimada)
要旨 :
神戸大橋は神戸港外に目下建設中のポートアイランドと新港第4突堤間に架設されるもので,この取付道路は臨港地区と市街地とを連絡し,さらに既存の幹線道路に接続させ,ヒンターランドと有機的に連絡することにより,神戸港の機能を一段と高め,ひいてはその一大発展をもたらすために建設されるものである。本橋は中央スパン217.0mの3径間連続ダブルデッキアーチ橋(51.0m+217.0m+51.0m=319.0m)で,これが完成すると,わが国最大のアーチ橋となる。さらにこれは,わが国最初のダブルデッキ構造という,ユニークな構造型式を採っているため建設上種々の配慮を払っている。また,耐候性鋼材の全面的使用,M.I.O.系塗料の採用,短工期と架設地点付近の特殊性にともなう大型クレーン般による3本ベント架設工法の採用など,技術面での新しい試みを種々行なった。また,突堤の高度利用の目的から,取付道路は旅客船ターミナル(ポートターミナル)に接続させているので,非常に複雑な構造となっている。さらに工事中支障物件の存在,急速埋立地盤等苛酷な現場条件にともなう問題点が多々あった。
Synopsis :
The Kobe Ohashi Bridge (Ohashi means "Big Bridge") is being constructed to span the seaway between the Pier No.4 of Shinko Port Area in Kobe Port and the Port Island now under construction in the south of said Pier. Upon completion, this Bridge will play a vital role in reinforcing the function of Kobe Port as well as for its greater prosperity in the future. For the Bridge will bring the coastal areas of Kobe into a more direct and close contact with the center of city area and will link the whole area of Kobe more effectively to its hinterland through the existing network of main roads. This is a double-deck continuous arch bridge with 217.0m of center span (51.0m+217.0m+51.0m=319.0m) and will be the longest and largest arch bridge in Japan when it is completed. The double-deck floor system, the first unique bridge structure in Japan, forces the designers to take a great deal of deliberation.Many new tests are performed in technical field, such as over-all use of atmospheric corrosion resistant steel, adoption of micaceous iron oxide paint and three bent erection method with large floating cranes, taking into consideration the short period set for completion and the characteristic geographical condition around the site of construction. Moreover, the Kobe Port Authority's policy of making utmost use of piers requests the access road to be connected with the Port Terminal for passenger ships, and this makes the structure of the bridge even more complicated. Besides, many problems have arisen from the severe site conditions such as the existence of obstacles for construction work, the quality of rapidly-reclaimed foundation, etc.
本文(PDF: 12P/492kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003