トピード・転炉型溶銑脱りん能力向上

JFE技報 ONLINE ISSN 2185-4327 / PRINT ISSN 1348-0669

No.38 2016年8月 製鋼特集号

トピード・転炉型溶銑脱りん能力向上
Improvement of Hot Metal Dephosphorization in Torpedo Car and Converter

菊池 直樹 KIKUCHI Naoki JFEスチール スチール研究所 製鋼研究部長・博士(環境)
内田 祐一 UCHIDA Yu-ichi 元JFEスチール スチール研究所 製鋼研究部 主任研究員(副部長)・博士(工学)
三木 祐司 MIKI Yuji JFEスチール スチール研究所 主席研究員・博士(工学)

要旨

JFEスチールではトピード型(溶銑鍋型),転炉型による溶銑脱りん処理を実施し,スラグ発生量低減,鋼材の品質向上を図っている。トピード型については,脱りん酸素源の酸化鉄の反応調査に基づき脱りん反応モデルを構築し,処理前半の高りん濃度域ではスラグの低塩基度化および傾転流滓,処理後半の低りん濃度域ではダブルランスを用いた酸素分散供給を行い,脱りん能力が1.25倍に増加した。転炉型については,溶銑温度の向上および吹錬初期のFeO生成促進によるスラグ滓化等の対策により環境負荷の高いCaF2を使用しない操業を実現した。さらに,吹錬途中で中間排滓を行う新プロセス(Double-slag ReŠning Process, DRP®)を開発し,石灰およびスラグ発生量の削減を図った。

Abstract

In JFE Steel, hot metal dephosphorization treatment has been performed in torpedo car and converter to reduce slag generation and improve the quality of steel products. For the torpedo car treatment, a dephosphorization model was constructed based on the investigation of the reaction of iron oxide, which is the main component of the dephosphorization agent, in hot metal. In early stage of dephosphorization (i. e. higher phosphorus content region), the dephosphorization rate increased to 1.25 times by applying a method of lowering the slag basicity and tilting the torpedo car. In the later stage of dephosphorization (i. e. lower phosphorus content region), dephosphorization efficiency increased by 30% higher oxygen supply rate conditions by applying a double lance injection method. In the converter, dephosphorization operation without using CaF2 was achieved by increasing the hot metal temperature and promoting FeO generation in the early stage of blowing for slag fluxing. A new hot metal dephosphorization process with the converter was developed and is contributing to reduction of lime consumption and slag generation.

本文

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