NKK TECHNICAL REVIEW

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No.176 2002年3月 【論文】
レーザ・アークハイブリッド溶接技術
Development of Laser-arc Hybrid Welding
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小野 守章,真保 幸雄,吉武 明英,大村 雅紀

Moriaki Ono, Yukio Shimbo, Akihide Yoshitake, Masanori Ohmura

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概要:
近年,地球環境保全および安全性強化規制の厳格化により車体の軽量化と剛性向上が求められ,この対応技術として,レーザ溶接法による連続溶接の採用が検討されている。しかし,レーザ溶接は接合面間隔を厳密に制御・管理する必要があることや,亜鉛めっき鋼板同士の溶接では亜鉛蒸気によるブローホールが多発するなどの課題を有しており,その適用はあまり広がりを見せていない。そこで,これらの課題を解決する溶接プロセスとしてレーザ・アークハイブリッド溶接法(Laser-arc hybrid welding)を開発した。本稿では,本溶接法の概要を述べるとともに,重ね面間隔の拡大,継手強度特性および亜鉛めっき鋼板の溶接性について述べる。

Abstract:
Laser-arc hybrid welding is a combined process consisting of laser and arc welding. The laser-arc hybrid welding enables lap welding with a large gap compareing with laser welding. Blow-holes are formed in lap weld of zinc coated sheets beause of zinc vapor. The laser-arc hybrid welding yields fewer blow-holes in the lap weld of zinc coated sheets than laser welding. The welding speed of the hybrid welding is almost as fast as that of the laser welding. Laser-arc hybrid welding produces good quality lap joints and is appropriate to assenbly welding of automotive parts.
Keywords:
レーザ溶接, アーク溶接, ハイブリッド溶接, 亜鉛めっき鋼板, 組立溶接, 自動車

本文:

pdficonsmall.gif 176_17.pdf(5p/156k)



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