概要:
異なる板厚・材質および表面処理の有無の鋼板を溶接して一体化したテーラードブランクは,素材歩留まりの向上や部品点数・プレス金型の削減など,コスト低減を目的として適用が始められたが,近年,地球環境保全および安全性強化に関する規制の厳格化により車体の軽量化と剛性向上など,適用目的が変わりつつある。本稿では,590MPa以上の高強度鋼板を対象として板厚比の大きいテーラードブランクの溶接部に必要とされる条件および溶接継手の機械的特性・疲労特性およびプレス成形性を明らかにした。
Abstract:
TWB (Tailor Welded Blanks), which consist of materials with different thickness, tensile strength and so on, have been remarkably applied to the car bodies. The purpose of TWBユs application is not only the material saving and the reduction of stamping/assembling, but also the improvement of the fuel efficiency by the weight reduction and the stiffness of car bodies. This report presented the optimum quality of weld section of differential thickness TWB with the large thickness ratio, which consists of high strength steels. The mechanical and fatigue properties and the press formability of TWB, which exceeds the tensile strength with more than 590MPa, were investigated.
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Keywords:
テーラードブランク, レーザ溶接, マッシュシーム溶接, CO2レーザ, YAGレーザ, 高強度鋼板, 疲労強度, プレス成形性
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