NKK TECHNICAL REVIEW

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No.176 2002年3月 【論文】
耐摩耗性,耐損傷性に優れた 高強度パーライトレール(SPレール)
Development of High Strength Pearlitic Steel Rail (SP rail) with Excellent Wear and Damage Resistance
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横山 泰康,三田尾眞司,竹正 峰康

Hiroyasu Yokoyama, Shinji Mitao, Mineyasu Takemasa

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概要:
重軸重鉄道向けに耐摩耗性・耐損傷性に優れた高強度パーライトレール(SPレール)を開発した。本稿では,さまざまにミクロ組織を変化させたパーライト鋼について,転動疲労損傷性,摩耗特性を検討した。従来あまり着目されていなかったパーライトコロニーサイズの微細化が,耐転動疲労損傷性,耐摩耗性の向上に有効であるという知見を得た。SPレールでは,合金設計とTMCPにより,パーライトコロニーサイズの微細化を図っている。SPレールの摩耗,転動疲労特性を含む基本特性について紹介する。

Abstract:
NKK has developed a high strength pearlitic steel rail (SP (Super Pearlite) rail) with superior wear and damage resistance for heavy haul railways. Comprehensive research on relationships between microstructural factors and wear or RCF (Rolling Contact Fatigue) behavior, revealed that refinement of pearlite colonies was very effective to improve wear and damage resistance. In SP rail, refinement of pearlite colony size has been achieved through alloy design and TMCP (Thermo-Mechanical Controlled Processing). In this report, basic properties of SP rail including wear and RCF behavior, together with concept of microstructural control have been introduced.
Keywords:
レール, 摩耗特性, 転動疲労損傷性, 高軸重鉄道, パーライト

本文:

pdficonsmall.gif 176_15.pdf(6p/940k)



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