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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 32(2000) No.1
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CBR 成形ミルによる高加工性薄肉電縫鋼管
High-formability Thin Walled ERW Pipe for Automobile, Produced by CBR Forming Mill

豊岡 高明(Takaaki Toyooka) 橋本 裕二(Yuji Hashimoto) 郡司 牧男(Makio Gunji)
要旨 :
自動車排気ガスシステム用パイプのステンレス化に対応するため,川崎製鉄では,新しいロール成形フラワーの設計に基づく CBR (chance-free bulge roll) 成形ミルを開発し,高品質で 2 次加工性に優れたステンレス電縫鋼管の製造を可能とした。本ミルにおいては,低ひずみ造管により材料の加工硬化を抑制し,未焼鈍パイプの2次加工特性を従来成形法の製品に比べて大幅に向上した。また,溶接におけるガスシールド技術とフィンパスロールでの新しい張り出しロール成形法の適用により高周波電縫溶接部の高品質化を達成した。さらに,従来成形ミルでは,成形が困難であった肉厚 5 0.6 mm クラスの極薄肉ステンレス電縫鋼管の安定製造を可能とした。
Synopsis :
Applications of stainless steel and aluminum to automotive parts for lighter weight and higher durability have been increasing. In particular, to respond to the tendency of using stainless steel for automotive exhaust pipes, Kawasaki Steel has developed a new forming process and a mill. This mill was termed CBR (chance-free bulge roll) forming mill that adopts a new design of a roll flower pattern. High quality ERW stainless steel pipe, which has excellent formability and high quality of welded seam, has been satisfactorily produced by this mill. These high performances were accomplished by small strain forming of a strip sheet, a gas shielding technique of electric resistance welding and a new roll forming process without lubrication. Furthermore, the stable production of ultra thin walled stainless steel pipes such as those of wall-thickness of 0.6 mm has also been achieved.
本文(PDF: 5P/273kb)




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