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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 32(2000) No.1
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自動車用のモータ鉄心材料とその評価方法
Core Materials for Motors Used in Automobiles and Evaluation Method

本田 厚人(Atsuhito Honda) 石田 昌義(Masayoshi Ishida) 島田 一男(Kazuo Shimada
要旨 :
川崎製鉄は磁気特性に影響するさまざまな金属学的因子を最適に制御することにより,モータ用鉄心素材に適した,低鉄損の 35RM200,高透磁率の RP シリーズ,低鉄損かつ高透磁率の RMHE シリーズ,高周波特性に優れた RMHF シリーズ,接着型 B コート材などの新製品を開発してきた。ブラシレス DC モータの効率改善のためには,鉄心素材の高周波鉄損を低減することが有効であり,高トルク特性を得るには素材の磁束密度を増加させることが必要であることが分かった。回転中のモータの局所磁気特性を測定し,ティース部での鉄損が大きいことが判明した。
Synopsis :
For motor core materials, Kawasaki Steel has developed new products such as 35RM200 of low iron loss, RP series of high induction, RMHE series of low iron loss and high induction, RMHF series of low iron loss at high freqency, and B coating of self-adhesive type organic coating, by controlling the metallurgical factors in an optimum condition. In order to improve the brushless DC motor efficiency and torque, decrease of high frequency iron loss and increase of flux density in the core material were found to be effective, respectively. Localized iron loss measurement in the rotating motor proved that a high iron loss generates in the teeth part.
本文(PDF: 6P/303kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003