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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 32(2000) No.1
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成形性に優れた自動車内外板に用いられる薄鋼板
Formable Sheet Steel Used for Automobile Inner and Outer Parts

登坂 章男(Akio Tosaka)  比良 隆明(Takaaki Hira)  古君  修(Osamu Furukimi)
要旨 :
自動車車体重量を軽減するため,自動車内外板用として有利に適用できる薄鋼板製品およびこれらの利用技術について述べる。冷間圧延鋼板,熱間圧延鋼板およびこれらのめっき鋼板については軟鋼から種々の強度レベルの高張力鋼板まで開発されている。本論文では塗装焼き付け硬化性を有する鋼板,高 r 値鋼板などについてその特長を述べる。また FEM 手法のプレス成形への適用例として,高い r 値を有する鋼板を角筒成形に適用する場合の板取方向の影響について示す。これらの薄鋼板製品は成形適用技術の開発とあいまって,車体重量の軽減,衝突安全性向上に寄与するものと期待される。
Synopsis :
Kawasaki Steel has developed various kinds of cold-rolled, hot-rolled and galvannealed sheet steels for automobile inner and outer parts to reduce car weight. In this paper, process principles and typical mechanical properties of BH (bake hardenable) steel and an ultra high r-value steel are introduced. An application example of FEM analysis to press forming is also shown: a simulation of rectangular deep drawing of an ultra high r-value steel. The effect of r-value on deep drawability is quantitatively clarified. The newly developed steels combined with new utilization technology and new analysis tool are expected to contribute to weight reduction and crash worthiness of car body.
本文(PDF: 7P/330kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003