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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.31 (1999) No.3
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耐疲労特性に優れた TS780 MPa 級熱延鋼板
TS 780 MPa Grade Hot Rolled Sheet Steels with High Fatigue Strength

清水 哲雄(Tetsuo Shimizu) 青柳 信男(Nobuo Aoyagi)
要旨 :
自動車ホイールなどの足回り部品に適する耐疲労特性の優れた TS780MPa 級高張力熱延鋼板の開発を目的として,疲労強度におよぼすミクロ組織の影響を調べた。第 2 相がベイナイト 1 マルテンサイト,パーライトのいずれであっても,主相の軟質なフェライト相を析出強化することで疲労亀裂の発生が抑制され疲労強度が向上する。第 2 相をより硬質なマルテンサイト単一相とすることにより発生した亀裂の進展を抑制し,さらに疲労強度が向上する。上記の結果をもとに実機製造した 780 MPa 級熱延鋼板は従来鋼に比較して高い疲労強度と優れた強度-伸びバランス,高い穴拡げ率を示し,世界で初めて超高強度軽量化ホイールに適用された。
Synopsis :
The effect of microstructure on fatigue strength has been investigated to develop 780 MPa TS grade high strength hot-rolled sheet steels applicable to autmotive wheels and chassis. Even if the second phase was beinite-martensite or pearlite, precipitation strengthening of ferrite matrix suppressed initiation of fatigue cracks, and exhibited an increase in fatigue limit. The second hard phase of martensite suppressed fatigue crack propagations and exhibited a significant increase in fatigue strength. As a result, 780 MPa TS grade steel with high fatigue strength, excellent tensile strength-elongation balance and high hole expanding ratio can be developed. The newly developed steel was applied to automotive high strength and lightweight wheels for the first time in the world.
本文(PDF: 5P/243kb)




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