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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.31 (1999) No.3
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590 MPa 級合金化溶融亜鉛めっき鋼板
Development of 590 MPa Grade Galvannealed Sheet Steels with Dual Phase Structure

飛山 洋一(Yoichi Tobiyama) 大沢 一典(Kazunori Osawa) 平田 基博(Motohiro Hir
要旨 :
車体軽量化および耐衝撃特性の向上を目的として 590 MPa 級の合金化溶融亜鉛めっき鋼板の開発を行った。焼き入れ性確保のため鋼中に 0.15% の Mo を添加することで,GA 製造プロセスにおいてもマルテンサイト組織が確保され,優れた耐衝撃特性が得られた。さらに,開発鋼は 30% の全伸び,降伏比の顕著な低下を示し,スポット溶接性も良好であった。Mo は焼鈍時に表面濃化しないため溶融めっき時のぬれ性を阻害せず,外観品質良好なめっきが得られた。また,鋼中の P 濃度が低いため生産性を損なうことなく合金化が可能であり,耐パウダリング性も良好であった。
Synopsis :
Kawasaki Steel has developed TS 590 MPa grade galvannealed sheet steels to reduce automobileユs weight and improve anti-collision property of automotive bodies. Although the steels were heat-treated in the heat cycle of a continuous galvanizing line, in which quenching is difficult, favorable martensite phase was able to be obtained by Mo addition of 0.15% in conventional dual phase steels. Furthermore, the developed steels showed total elongation of 30%, apparent decrease in yield ratio and good spot weldability. Excellent surface quality of the coated steels was assured by good wettability by molten zinc during galvanizing, because no surface segregation of Mo occurred on the steel surface during recrystallization annealing. Powdering resistance of the galvannealed coatings was sufficient for automobile exterior panels. Low P content in steel, which did not retard galvannealing reaction, provided high productivity in continuous galvanizing lines.
本文(PDF: 4P/231kb)




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