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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.31 (1999) No.1
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ステンレス鋼研究 10 年の歩み
Recent Activities in Research of Stainless Steels

佐藤  進(Susumu Satoh) 宇城  工(Takumi Ujiro) 石井 和秀(Kazuhide Ishii)
要旨 :
ステンレス鋼研究部門では千葉製鉄所に導入した最新鋭設備を駆使して,ステンレス鋼の成長分野である自動車排気系材料,建築内外装材料,電機向け材料に適する新製品の開発を行った。自動車用ステンレス鋼として,耐熱疲労特性,耐高温酸化性および凝縮水腐食機構を研究し,それぞれの特性に優れたエキゾーストマニホールド用(R429EX:15Cr-0.9Si-0.45Nb),メタル担体用(R20-5USR:20Cr-5Al-La-Zr)およびマフラー用(R436LT:18Cr-1.2Mo-Ti,R432LTM:18Cr-0.5Mo-Ti)フェライト系ステンレス鋼を開発した。また建材用ステンレス鋼として,大気環境における発銹機構を研究することにより,耐候性に優れた高純度フェライト系ステンレス鋼(R30-2:30Cr-2Mo,R24-2:24Cr-2Mo,R445MT:22Cr-1.5Mo,RSX-1:18Cr-1.5Mo)を開発した。さらにリジング発生機構を研究することにより,加工性に優れたフェライト系ステンレス鋼(R430UD:17Cr,RSX-1)を開発した。
Synopsis :
The demand and requirements for advanced properties of stainless steels for automotive exhaust systems, buildings, and electric products are increasing. High performance ferritic stainless steels for automotive exhaust manifolds (R429EX: 15Cr-0.9Si-0.45Nb), catalytic converters (R20-5USR: 20Cr-5Al-La-Zr), and mufflers (R436LT: 18Cr-1.2Mo-Ti, R432LTM: 18Cr-0.5Mo-Ti) were developed on the basis of the studies of thermal fatigue, high temperature oxidation, and condensate corrosion. High purity ferritic stainless steels (R30-2: 30Cr-2Mo, R24-2: 24Cr-2Mo, R445MT: 22Cr-1.5Mo, RSX-1: 18Cr-1.5Mo) for buildings were also developed on the basis of the study of atmospheric corrosion. Investigations into ridging mechanism led to the improvement of the formability of ferritic stainless steels (R430UD: 17Cr, RSX-1). Kawasaki Steel produces these excellent ferritic stainless steels by using newly installed production facilities in Chiba Works.
本文(PDF: 6P/359kb)




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