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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.30 (1998) No.3
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溶接構造用 13%Cr-5%Ni マルテンサイト系ステンレス厚鋼板の高強度化と超高速水中翼船への適用
Strengthening and Toughening of 13%Cr-5%Ni Martensitic Stainless Steel for Welded Structure and Its Application to Foils and Struts of an Ultra-high-speed Hydrofoil

木村 達己(Tatsumi Kimura) 岡    裕(Yutaka Oka) 三代 祐嗣(Yuzi Mishiro)
要旨 :
溶接構造用 13%Cr-5%Ni マルテンサイト系ステンレス鋼への高強度化に及ぼす Nb,Mo ならびに製造プロセスの影響と海水中の疲労特性に及ぼす Mo の影響を調べた。Nb の少量添加と熱間圧延後,直接焼もどし処理を行うことにより,960 N/mm2 以上の引張強さと 2100。C で 100 J の靭性が得られた。1% の Mo の添加により,海水中の疲労強度は向上した。板厚 5.5〜205 mm の 13%Cr-5%Ni-1%Mo-0.06%Nb 鋼板を商用工程で製造し,十分な強度・靭性が得られることを確認した。同鋼は 75。C の予熱で溶接時の低温割れを抑えることができる。本開発鋼は,超高速水中翼船の水中翼および支柱用材料に採用された。
Synopsis :
The effect of Nb and Mo on the mechanical properties of 13%Cr-5%Ni martensitic stainless steel was studied to develop materials for an ultra-high-speed hydrofoil. A 13%Cr-5%Ni steel with the tensile strength of over 960 N/mm2 and the toughness of over 100 J at 2100。C can be obtained by satisfying the following two conditions. One is the addition of a small amount of Nb. The other is the adoption of tempering without normalization after hot rolling. An addtion of 1% Mo to the steel improves the fatigue strength in sea water, because Mo suppresses pitting corrosion. Based on these results, 5.5〜205 mm thick plates with the chemical composition of 13%Cr-5%Ni-1%Mo-0.06%Nb were produced by the commercial production process. The developed steel showed good weldability in the use for producing hydrofoils. This steel has been successfully used as the foils and struts of ultra-high-speed hydrofoils.
本文(PDF: 7P/294kb)




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