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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.30 (1998) No.2
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高温疲労特性および熱疲労特性に優れた自動車排気系用フェライト系ステンレス鋼
Ferritic Stainless Steels with Good High Temperature Fatigue and Thermal Fatigue Properties for Automobile Exhaust Gas Systems

宮崎  淳(Atsushi Miyazaki) 石井 和秀(Kazuhide Ishii) 佐藤  進(Susumu Satoh)
要旨 :
フェライト系ステンレス鋼の 600。C と 800。C での高温疲労特性および 100ミ800。C の熱疲労特性を調査し,以下の知見を得た。(1) 高温疲労特性は,シェンク式高温平面曲げ疲労試験によって評価し,R409L , R429EX 6 R430LNM , R434LN2 の順に後者ほど優れた寿命を示した。この結果は,高温疲労試験と同じ温度および同じ歪み速度における高温強度の序列に対応した。(2) 熱疲労寿命は,拘束率に強く依存した。実際の排気系環境相当と考えられる低拘束率条件では,R429EX,R430LNM および R434LN2 が R409L より優れた寿命を示した。低拘束率条件での寿命は強度律速であり,室温から高温まで高強度である材料が熱疲労寿命に有利であると考えられる。
Synopsis :
The properties of high temperature fatigue and thermal fatigue of ferritic stainless steels have been investigated. The results obtained are as follows: (1) R429EX, R430LNM and R434LN2 were increasingly superior in the order of listing in high temperature fatigue property to the conventional steel (R409L). This order corresponded to the order in the strength of these steels at the same temperature and the same strain rate in high temperature fatigue tests. (2) Number of cycles to failure in thermal fatigue tests depended on restraint ratio. The fatigue life of R429EX, R430LNM and R434LN2 was longer than that of the conventional steel (R409L) in the condition of low restraint ratio which was considered to correspond to that in automobile exhaust gas systems.
本文(PDF: 5P/260kb)




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