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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.29 (1997) No.2
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ステンレス電縫鋼管の無水・無潤滑下における高速造管技術の確立
High Speed Production Technology of ERW Stainless Steel Pipes without Lubrication

豊岡 高明(Takaaki Toyooka) 橋本 裕二(Yuji Hashimoto) 郡司 牧男(Makio Gunji)
要旨 :
自動車排ガス装置のステンレス化に対応するため、高品質のステンレス電縫鋼管の製造技術が求められている。ステンレス鋼は炭素鋼に比べて物理特性が異なることから、電縫鋼管製造時にロール疵および溶接部の酸化物生成によるペネトレータ欠陥が発生しやすい。従来は成形時に潤滑を行いロール疵の防止を図ってきたが、この潤滑剤が溶接部品質の不安定化をもたらす一つの要因となっていた。そこで、無水・無潤滑下においてもロール疵の発生しないロール成形を達成し、健全な溶接部を有する高品質ステンレス電縫鋼管を製造可能な CBR(chance-free bulge roll)成形ミルとそれによる高速造管技術を開発した。
Synopsis :
In order to respond to the tendency of using stainless steel for automotive exhaust pipes, a technology of manufacturing high quality ERW stainless steel pipes has been needed. Roll marks and penetrator defects of welded seam due to formation of oxides easily occur during the manufacture of ERW stainless steel pipes because the physical properties of stainless steel are different from those of carbon steel. In the conventional forming process, lubrication is necessary to prevent roll marks. However lubricant is a cause of deterioration of welded seam quality. Kawasaki Steel developed a mill using a new forming process. It is the CBR (chance-free bulge roll) forming mill that can manufacture high quality ERW stainless steel exhaust pipes with excellent formability. It has achieved high quality of welded seam in welding with a speed as high as 110 m/mim and the suppression of roll marks without lubrication.
本文(PDF: 6P/304kb)




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