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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.26 (1994) No.4
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厚鋼板のT型すみ肉高能率サブマージアーク溶接技術
High-Efficiency Submerged Arc Fillet Welding Process of T-Joint with Heavy Section

山口 忠政(Tadamasa Yamaguchi) 林  三郎(Saburo Hayashi) 中島 松重(Matsushige Nakajima)
要旨 :
厚鋼板のT型すみ肉サブマージアーク溶接の高能率化を目的に,溶接材料,最適溶接パラメータを,とくに溶込み深さと溶接金属の割れの面から検討し,以下の結果を得た。(1)溶接材料の開発,溶接パラメータの適正化により,ウエブ厚25mmまでの無開先両側一層溶接技術およびウエブ厚80mmまでの有開先両側一層溶接技術を開発した。(2)低CワイヤKW-50を使用した場合の,溶接金属割れを防止するための母材許容C量を,拘束割れ試験により決定した。ウエブ厚25mmの無開先両側一層溶接の場合は0.18%まで,有開先ウエブ厚80mmの両側一層溶接の場合は0.14%まで許容できた。(3)大入熱溶接であっても,溶接継手特性はSM-490B鋼の要求値を十分満足した。(4)開発法によるウエブ厚20mmの無開先十字溶接継手の疲労特性は,従来法による溶接継手に比較して優れた値を示した。
Synopsis :
To develop a high-efficiency welding process of T-joints with a heavy section, welding materials and welding conditions were examined from the viewpoints of penetration depth and weld defects, especially weld metal cracking. The most appropriate submerged arc welding materials and welding method for one pass per side welding up to a 25-mm-thick web without groove preparation and up to a 80-mm-thick web with groove preparation were developed. Maximum allowable carbon content for base metal for preventing hot cracking was determined by the restraint cracking test to be bellow 0.18 mass% in the case of a 25-mm-thick web without groove preparation and 0.14 mass% in the case of a 80-mm-thick web with groove preparation when low-C wire KW-50 was used. The mechanical properties of the weld metal satisfied the requirements of the 490 MPa grade high tensile strength steel, though the weld heat input was much larger than that for the conventional welding method. The T-joints made by the developed method with a web thickness of 20mm without a groove showed higher fatigue strength than the conventional welded joints made by the multipass welding method.
本文(PDF: 6P/283kb)




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