■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.26 (1994) No.3
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

航空機エンジン部品のプラズマ自動溶射システム
Automatic Plasma Flame Spray System for the Aircraft Engine Parts

森岡  泉(Izumi Morioka) 佐々木 吉哉(Yoshiya Sasaki) 白石 紀慶(Noriyoshi Shiraishi) 大貫 弘志(Hiroshi Oonuki)
要旨 :
日本航空(株)は,航空機のジェットエンジンの整備工程の一つであるプラズマ溶射工程の自動化システムを開発し,1992年10月より稼働を開始した。著者らは,全体システムを制御するプロセスコンピュータのシステム開発を行った。本システムで特に要求されたことは,多数の部品に対し溶射皮膜の均一性とミル(1000分の1インチ)オーダーの溶射厚み精度を確保することである。これを溶射ロボットの動作を短周期の反復動作とし,統計的処理によって次回の溶射条件を決定する学習効果を持たせ,また,各種実績値をデータベース化することにより,多種多様の部品に対する溶射工程が自動化できた。
Synopsis :
Japan Airlines Co., Ltd. developed a system to automate the plasma flame spray process which is one of the aircraft maintenance processes. The system has been running since October 1992. The authors have achieved system development of the process computer which controls the whole system. What this system especially requires is thickness repeatability and 1-mil-order thickness accuracy of coating many engine parts. This system has fulfilled these requirements by using short-range repeated robotic motions and self-learning functions to obtain the most proper condition statistically after each process. It also has realized to automate the flame spray process of many kinds of parts by a database which consists of various actual values.
本文(PDF: 6P/260kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003