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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.24 (1992) No.3
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鋼製土留壁「Kドメール」
H-Shaped Steel Sheet Piling "K-Domeru"

石沢  毅(Takeshi Ishizawa) 三浦  聡(Satoshi Miura) 篠原 雅樹(Masaki Shinohara) 城  郁夫(Ikuo Jo) 森川 孝義(Takayoshi Morikawa) 田中 祐人(Sachito Tanaka)
要旨 :
川崎製鉄では,壁体の薄肉化,低振動・低騒音や狭い場所での山留施工等の要求に対応するために,H形状の鋼製土留壁「Kドメール」を商品化した。商品化にあたり以下について確認した。(1)縦継ぎ部の曲げ耐力は載荷試験によると設計値以上である。(2)施工は,施工条件により,バイブロハンマー工法,自走式圧入工法,オーガ併用圧入工法が選定できる。(3)オーガ併用の圧入工法で施工したKドメール壁体の変位は,首都高速道路公団の基準に準拠した地盤反力係数を用いて計算できる。(4)ドメールの両フランジ間の閉合部が空洞の状態での止水性は鋼矢板並みで,空洞部に土砂を埋め戻すことで止水性が格段に向上する。首都高速室町付近拡幅工事では,小型圧入機による施工を行うことによって厳しい工事環境への適用性を,また,荒川内の常磐線旧橋脚撤去工事の仮締め切り工事では,十分な止水性が確認できた。
Synopsis :
Kawasaki Steel has commercialized H-shaped steel sheet piling trade-named K-Domeru to meet the needs for constructing thin-section walls, and for pile driving with low vibration and noise and for piling in narrow excavation sites. The following have been confirmed: (1) The bending strength of vertical joints of K-Domeru from load tests is larger than the designed value, (2) the optimum method of driving K-Domeru for work condition can be selected among the methods of driving by a vibratory hammer, by a compact pile jacking machine, or by pile jacking machine with an earth auger, (3) displacement of a K-Domerus wall driven by a pile jacking machine with an earth auger can be calculated, using the coefficient of the subgrade reaction in the Regulations of Metropolitan Expressway, and (4) permeability through the k-Domerus wall is close to that through steel sheet piles, when the closed space between a pair of flanges of K-Domeru is empty, and by filling the space with sediment, the permeability has been greatly improved. In widening the Metropolitan Expressway at Takaracho, it was confirmed that K-Domeru was capable of being applied to difficult environment of construction using a compact pile jacking machine. In coffering construction to remove the existing foundation of the Joban Railway Line at the Arakawa River, K-Domeru provided adequate watertightness.
本文(PDF: 9P/477kb)




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