■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 23(1991) No.2
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

HT780N/mm2級高張力鋼板を用いた超長径間吊橋補剛トラスの製作技術
Fabrication of Large Scale Truss Chord Member in Ultra-long Span Suspension Bridge Using 780 N/mm2 Class High Tensile Steels

木田 哲也(Tetsuya Kida) 志賀  厚(Atsushi Shiga) 浜田 雅司(Masashi Hamada) 吉村 修身(Osami Yoshimura) 堀川 浩甫(Kosuke Horikawa)
要旨 :
橋長4km,中央径間2kmに達するような超長径間吊橋の試設計で,補剛トラス主構弦材に多量のHT780N/mm2級高張力鋼を使用したときの技術的課題について,基礎実験,格点部実大製作実験,およびパイロットメンバー製作実験を行って検討した。この結果,主構弦材かど継手の溶接に,耐割れ性の優れた焼成型フラックスを使用したサブマージアーク溶接により良好な品質が得られることがわかった。また,従来実施例の少ないHT780高張力鋼を用いた補剛トラス主構弦材の工場製作に関し,本州四国連絡橋瀬戸大橋で確立された「調質高張力鋼を用いたトラス弦材の製作基準」に準拠した方法で実大パイロットメンバーを製作し,製作工場における作業要領および品質管理要領の妥当性を確認することができた。
Synopsis :
In designing a suspension bridge approximately 4 km long with a 2-km-long center span, called the "ultra-long span suspension bridge", most of steels used for chord members of the stiffening trusses were a 780 N/mm2 class high tensile steels. For the stiffening truss using this kind of steel, fabrication methods and workmanship with careful quality control were important. For this purpose, a large-scale truss chord specimen, based on the preliminary test, was manufactured and tested. The quality of the corner joint on the chord member, welded by submerged arc welding process using bonded-type flux for prevention of weld cold cracking, was satisfactory. As a result of manufacturing the large-scale truss chord specimen, based on the fabrication standard of chord members of the stiffening truss using quenched and tempered high tensile steel established by Honshu-Shikoku Bridge Authority during the fabrication of the Honshu-Shikoku Bridge "SETO OHASHI", the fabrication method and workmanship were appropriate for the quality.
本文(PDF: 8P/369kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003