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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 23(1991) No.2
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小規模吊橋の設計と施工−馬越水管橋の事例−
Design and Construction of Magoshi Water Pipeline Bridge

湯治 秀郎(Syuro Yuji) 松尾 弘一(Hiroichi Matsuo) 上村 明弘(Akihiro Uemura) 脇長  正(Tadashi Wakinaga) 板脇 道雄(Michio Itawaki) 石渡 丈士(Takeshi Ishiwatari)
要旨 :
福島県阿賀川の馬越水管橋は,主塔間隔126.2mの小規模吊橋であるが,補剛トラスを有する本格的吊橋であり,本橋の架設を通して小規模吊橋の施工管理手法の確立を図った。設計にあたっては,総合的には弾性理論による解析で十分な精度が得られたが,施工における管理基準は有限変形理論を用いた解析によることが必要であった。架設工事においては,主ケーブルの一括架設工法を採用するとともに,主ケーブルなどの工場製作時の寸法管理と架設現場での主ケーブル,補剛桁の形状管理を重点的に実施した。その結果,高精度の完成形状を達成することができ,小規模吊橋における施工管理技術を確立することができた。
Synopsis :
Magoshi water pipeline bridge was built over the Aga River in Fukushima prefecture. The bridge is a 126.2-m single-span suspension bridge with 2-hinge stiffening truss. While the site erection was controlled according to the analysis results of the finite deformation theory to obtain high accuracy. The analysis based on the elastic theory was used in the designing of this bridge and it gave proper accuracy in the design. Special features incorporated into the erection include: (1) Adoption of the all-over lifting method for the main cable, (2) quality control of the main cable at shop, and (3) precision shape control of stiffening truss and main cable at site. As the result, site erection has accomplished a high-precision construction control system in construction of a shortspan suspension bridge.
本文(PDF: 6P/305kb)




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