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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 22(1990) No.4
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自動車排ガス用11%Cr−Ti鋼の電縫溶接部の靱性
Toughness of Ti-Stabilized 11% Cr Steels at Weld Parts of ERW Pipe for Automobile Exhaust Systems

宮崎 淳(Atsushi Miyazaki) 川崎 龍夫(Tatsuo Kawasaki) 豊岡 高明(Takaaki Toyooka) 唐沢 順一(Junichi Karasawa) 橋本 修(Osamu Hashimoto)
要旨 :
Ti添加11%Cr鋼をchance free bulge roll(CBR)成形パイロットミルにより造管し,電縫管の溶接部の靱性について調べた。溶接部の靱性は母材部のそれに比較して著しく低下しており,特にHAZでの低下が大きい。そこで実験室的に各種熱処理を行い,TiとCrの析出挙動を調査し,靱性低下原因を検討した。その結果,HAZの靱性低下は,(1)高温加熱によりTiCが分解し,固溶したCが冷却過程でCr炭化物として析出する,(2)急冷により過飽和Cが存在する,(3)介在物としてTiNが存在することに起因すると考えられる。したがって,低C,N化がHAZの靱性を向上させる。
Synopsis :
Toughness at weldment of Ti-stabilized 11% Cr steel ERW-pipe produced by chance free bulge roll (CBR) forming pilot mill has been investigated. The weld parts are severely embrittled, especially at the heat affected zone (HAZ), compared with the mother sheet. The reason of this embrittlement at the HAZ is discussed with the results of the impact test and the analysis of precipitates in samples annealed in the laboratory. The embrittlement at the HAZ is considered to have occurred due to the metallurgical factors as follows; (1) Cr-carbides formed during cooling after welding by partial dissolution of TiC at high temperatures. (2) Solute C supersaturated by rapid cooling after welding. (3) TiN undissolved even at high temperatures during welding. Consequently, the reduction of carbon and nitrogen contents improves toughness at HAZ of the ERW-pipe.
本文(PDF: 6P/330kb)




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