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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 22(1990) No.3
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リニアモータカー用リアクションプレート“溝付き特殊平鋼”の開発
Development of Grooved Flat-Bar Steels for the Reaction Plates of Linear Motor Cars

橋本 隆文(Takahumi Hashimoto) 山中 栄輔(Eisuke Yamanaka) 朝生 一夫(Kazuo Aso) 永広 尚志(Takashi Ehiro) 志賀 勝利(Katsutoshi Shiga) 林  宏之(Hiroyuki Hayashi)
要旨 :
リニアモータカー用リアクションプレートを製造するために,アルミ板を鋼板に接合するためのアンカーボンド法を川崎重工業株式会社と共同で開発した。鋼板の表面に溝底の方が広いアリ溝を熱間圧延で成形することは困難とされていたが,プラスチシンモデルと熱間鋼モデルの研究からアリ溝形成が可能であることを見出した。これを実機に適用し2.0mm以上のオーバーハング量を有する平鋼が得られた。また結合力の高いリアクションプレートを製造するためのアリ溝断面積とアルミ板突条部断面積を適正範囲に管理し,アリ溝内に均一にアルミを充満させる製造技術を確立した。
Synopsis :
A method that permits jointing of aluminum plates and steel plates as key material for the manufacture of reaction plates for linear motor cars has been developed by Kawasaki Steel jointly with Kawasaki Heavy Industries, Ltd. Hot forming of overhang grooves, with their opening narrower than their beds, on the steel plate surface was virtually impossible. But a study using Plasticine models and hot-rolled steel models paved the way for this new method called the anchor-bonding. By applying it to commercial-scale mills, flat bars having an overhang beyond 2.0 mm have been successfully obtained. With a technology also established to control cross-sectional areas of both overhang groove and aluminum projection within proper range, the resultant uniform filling of aluminum within the overhang grooves assures the manufacture of reaction plates of yet higher bonding.
本文(PDF: 7P/316kb)




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