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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 22(1990) No.3
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トピードカーにおける溶銑の脱硫処理
Desulphurization Treatment of Hot Metal in Torpedo Car

中戸  參(Hakaru Nakato) 相沢 完二(Kanji Aizawa) 松谷  淳(Atsushi Matsutani) 佐藤 道夫(Michio Sato) 高柴 信元(Nobuyoshi Takashiba) 藤井 徹也(Tetsuya Fujii)
要旨 :
脱りん後の溶銑にソーダ灰をインジェクションすることを特徴とする当社のトピードカーにおける溶銑の脱硫処理プロセスに関して,ソーダ灰原単位と予備処理コストの低減を目的として行った50kg溶銑を用いた実験による速度論的検討,水島製鉄所予備処理センターでのソーダ灰の脱硫反応効率向上実験,ソーダ灰ダストの再利用プロセスの確立について述べた。脱硫反応はソーダ灰浮上時のトランジトリー反応の寄与が大きい。ソーダ灰の反応効率向上にはランス1本当りのインジェクション速度の減少,気泡共存域へのインジェクション,先端らせんランスの使用が有効である。ソーダ灰ダストを新たに製作したディスペンサーにより未処理で直接に再利用するプロセスを確立した。
Synopsis :
Desulphurization process in Kawasaki Steel Corp. which has been characterized by soda ash injection into molten pig iron after dephosphorization with CaO-based flux in torpedo car is investigated in regard to the following subjects to reduce the soda ash consumption and resulting cost for hot metal pretreatment. Reaction kinetics is studied by use of 50-kg molten pig iron in laboratory. Desulphurization rate of molten pig iron is affected significantly by transitory reaction during floating of the injected soda ash to the surface of molten pig iron. Desulphurization efficiency of the injected soda ash increase with the decrease of injection rate per lance, the injection into two-phase region of gas bubbles with molten pig iron, and the injection by use of the lance with a spiral tip. Reutilization process of the soda ash dust discharged from the hot metal pretreatment has been established by the installation of an originally designed system for injecting the dust into the desulphurization treatment.
本文(PDF: 7P/310kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003