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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol. 22(1990) No.3
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溶銑全量予備処理体制の構築
Total Hot Metal Pretreatment System at Kawasaki Steel

水藤 政人(Masahito Suitoh) 相沢 完二(Kanji Aizawa) 有吉 政弘(Masahiro Ariyoshi) 永井 亮次(Ryoji Nagai) 西川  廣(Hiroshi Nishikawa) 大宮  茂(Shigeru Omiya)
要旨 :
川崎製鉄は一層の鋼品質の向上や生産性の向上と安定化を目的として,千葉,水島の両製鉄所において1988年末,全量溶銑の予備処理体制を構築した。大量溶銑の予備処理を実現するため,トピードカーを用いて高能率な予備処理システムを建設し,特にトピードカーのクリーニングの徹底や独自の粉体吹込み方式の採用により,安定した溶銑脱りん脱硫を可能とした。全量溶銑の予備処理は,冷延用極低炭素鋼等の清浄度向上,超低りん低硫等高純度鋼の安定大量溶製,高炭素鋼や高Cr鋼,ステンレス鋼等高級特殊鋼の安定溶製,成分不良等異常材の極少化と製鋼操業の円滑化,転炉耐火物寿命の著しい向上など多くの成果をもたらしつつある。
Synopsis :
In order to further improve steel quality and to ensure stable operation, Kawasaki Steel Corporation completed facilities for the total hot metal pretreatment system both at Chiba and Mizushima Works in 1988. To realize the pretreatment of the whole quantity of hot metal, KSC used at torpedo car for its reaction vessel and adopted several unique techniques, like the post-mixing method of flux, a slanted injection lance, torpedo car cleaning system, torpedo car transportation system, etc. The total hot metal pretreatment has resulted in great improvement in product quality and stable refining operation. Typical examples are the high degree of cleanliness in ultra-low carbon steel, catch-carbon techniques for high carbon steel refining, stable refining of high Cr and stainless steel, minimizing the abnormal product, achieving long life of BOF, etc.
本文(PDF: 7P/374kb)




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