■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.21 (1989) No.1
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

表面軟化二層クラッド鋼板のLPGタンクへの適用
Application of Surface-Softened Two-Layer Clad Steel Plates to LPG Tank

山根 康義(Yasuyoshi Yamane) 奥村 健人(Taketo Okumura) 三代 祐嗣(Yuji Mishiro) 相馬 冬樹(Fuyuki Soma) 西山 昇(Noboru Nishiyama) 志賀 千晃(Chiaki Shiga)
要旨 :
耐硫化物応力腐食割れ(SSC)鋼として,60kgf /mm3級高張力鋼の表面に軟鋼をもつ表面軟化二層クラッド鋼を鋳込圧延および肉盛圧延の両製造法で製造した。同鋼の耐SSC性を実験室で調査するとともに,同鋼製LPGタンクを当社に製造設置し,施工条件と諸特性,とくに耐SSC性を調べた結果,次のことが明らかになった。(1)クラッド鋼の耐SSC性は製造方法,軟鋼層厚さに関係なく良好である。(2)これは,合せ材の軟鋼が母板高張力鋼において水素脆化割れの核となる活性径路割れ(APC)の発生を抑制することになる。(3)2年間稼働後の解放検査では実機タンクには欠陥は皆無であった。(4)施工に伴う諸特性はいずれの製造方法の場合も良好であった。
Synopsis :
The present paper describes the records of fabrication and field SSC (sulfide stress corrosion cracking) tests of a 10-t LPG spherical tank made of surface-softened, two layer (HT60+ mild steel) clad steer plates constructed at Chiba Works together with the results of laboratory SSC tests. All the ER (enshrouding roll) and WR (welding roll) clad steels studied have excellent resistance to SSC, regardless of the thickness of the mild steel layer, and also no difference is found in properties between ER and WR clad steel plates. The mild steel layer is not susceptible to either active path corrosion nor hydrogen embrittlement. Therefore, clad steel rarely have stress concentrating notches that work as SSC initiation sites, and this is the reason why clad steels have such excellent resistance to SSC. No cracking is observed by the in-service inspection of the experimental tank which has been maintained in actual operating conditions for two years.
本文(PDF: 8P/525kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003