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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.20 (1988) No.4
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大空間構造物「スーパーウイング」工法の開発
Development of Prestressed Steel Truss ゛Super Wing"

小阪  清(Kiyoshi Kosaka) 武元 弘之(Hiroyuki Takemoto) 橋本 順次(Junnji Hashimoto) 小泉 秀夫(Hideo Koizumi) 藤澤 一善(Kazuyoshi Fujisawa) 山本  昇(Noboru Yamamoto)
要旨 :
川崎製鉄と清水建設(株)で共同開発したスーパーウイング工法は,ブレストレスト・スチール・トラスを採用しており,またスライド工法と組み合わせることで最大限の効果を発揮するものである。本工法の開発に際し,スパン100mの実大モデルを建設し,プレストレス導入時ならびに変動荷重時のプレストレスト・スチール・トラスの力学的性状を求めた。さらに,PCストランドのリラクセーションを実験的に把捉することで,設計方法と理念の合理怯を確認した。また,スーパーウイング工法が対象とする大スパン構造用の風圧係数を風洞実験により体系的に研究し,設計上有用な種々のデータを得た。さらに,屋根のスライド機構を実大モデルによるスライド実験により検証し,スライド工法の施工上の有意性を確認した。
Synopsis :
Kawasaki Steel Corp. and Shimizu Corp. have developed a unique long span structural system called "Super Wing゛, in which prestressed steel truss(PSST) and the sliding construction method are adopted. During the development of Super Wing, a full-scale 100-meter-span model was tested. The structural behavior of the PSST was observed during the prestressing stage and under execution of the sliding method. In addition, the relaxation of prestressing strands as well as the structural behavior of prestressing strands fixation were studied experimentally. The wind pressure coefficient of this long span structure was investigated using a wind tunnel. As a result of these tests, Super Wing has proven to be successful as a structural design concept and construction method.
本文(PDF: 10P/488kb)




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