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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.20 (1988) No.4
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耐風照明柱の開発
Development of Highway Lighting Pole with Resistance to Wind Vortex-Induced Oscillation

城  郁夫(Ikuo Jo) 金子 忠男(Tadao Kaneko) 永津 省吾(Shogo Nagatsu) 高橋 千代丸(Chiyomaru Takahashi) 木村 正夫(Masao Kimura)
要旨 :
風で生ずるカルマン渦による道路用照明柱の渦励振振動について,八角形断面の高さ8mの実大照明柱を対象にその基本振動特性を解明のうえ,制振装置を考案した。制振装置は一方向に連続する層状の隔室の中に制振子として鋼球を有する衝撃減衰器を用いた。鋼球は照明柱の振動に同期して運動し,容器壁に衝突することにより,振動エネルギーを減衰させる。鋼球の運動と衝撃カに関する基礎実験を行って試作した衝撃減衰器を照明柱に内装して振動台による振動実験および大型風洞実験を実施した。その結果,本衝撃減衰器は照明柱の面内および面外に関する1〜3次渦励振振動に対し,極めて有効なる制振効果を発揮することが実証できた。
Synopsis :
Basic vibrational characteristics of a lighting pole resulting from wind vortex-induced oscillation have been studied and an impact damper which has layered cells accommodating steel balls has been developed. Steel ball movement synchronizes with the oscillation of the pole and collides against casing,and the damper reduces oscillation energy. Based on the results of basic experiments with movement of steel balls and impact force, impact dampers have been manufactured and attached to the inside of the pole. Vibration tests using a vibration machine and wind tunnel tests have been executed. The results indicate that the impact dampers are effective in reducing the 1st to 3rd inplane and out-of-plane oscillations of the pole.
本文(PDF: 7P/405kb)




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