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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.20 (1988) No.3
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風洞実験によるコンテナクレーンの風荷重の検証
Wind Tunnel Experiment of Container Crane

近江 宗作(Sousaku Ohmi) 越山 佳明(Yoshiaki Koshiyama) 亀田  修(Osamu Kameda) 冨田  博(Hiroshi Tomita)
要旨 :
クレーンの設計に当たっては,種々の外力を組み合わせて作用させ構造部分の強度検討が行われる。各外力の取扱いについてはクレーン構造規格およびJIS B8821に明記されているが,風荷重についてはいずれも集合的に規定されており,構造物の形状によっては,極めて安全側に設計されるケースが少なくない。そこで今回コンテナクレーンをモデルとした風洞による全体,および部分模型実験を実施し,固有の断面形状をもつ立体構造としての風力係数を全体および部分的に算定した。さらにその結果を規格値と比較することにより,規格による計算は安全側に行われることを確認した。
Synopsis :
Crane structural members are calculated with due consideration to various loading combinations induced by the dead loads,hoisting load, horizontal load, wind load, seismic load, etc. Of these, the effects of the wind load under a storm condition can be considered the most important factor in determining the size of main structural members as well as safety against overturning, especially where the crane is of the outdoor-operating high-towered type. It becomes essential, therefore, to study the influence of the wind load on the crane structure as a whole. The paper reports the results of a wind tunnel experiment conducted on a 1/120 scaled-down model of a super-large-sized container crane. The data analyzed, with due reference to the Japanese Industrial Standards now in force, would be of use for formulating values and coefficients for the practical design of the similar crane construction.
本文(PDF: 5P/242kb)




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