■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.20 (1988) No.3
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

高鮮映性鋼板レーザーミラーの開発
Development of High Image Clarity Steel Sheet LASERMIRROR

古川 九州男(Kusuo Furukawa) 角山 浩三(Kozo Tsunoyama) 今中  誠(Makoto Imanaka) 岸田  朗(Akira Kishida) 山田 恭裕(Yasuhiro Yamada) 恒川 裕志(Hiroshi Tsunekawa)
要旨 :
乗用車のボディーの鮮映性向上にとって塗装技術とともに,鋼板の表面粗度制御も非常に重要である。従来のショットダルロールあるいは放電ダルロールによって圧延された冷延鋼板の粗度パターンは本質的にランダムであり,この中のうねり成分は塗装後も残存して鮮映性を著しく害する。レーザーダル加工技術はパルス化したレーザー光を利用しマイクロクレーターを形成する技術であり,このダル加工法によって鋼板表面のうねり成分の除去,平坦度の改善が図られ写像性を飛躍的に改善することができた。この技術に基づき開発された高鮮映性鋼板「レーザーミラー」はすでに多くの乗用車の外板として利用されている。
Synopsis :
Controlling surface roughness of cold rolled steel sheets as well as the paint coating technique itself is quite important in obtaining high image clarity of car outer panels. Surface roughness of cold rolled steel sheets is usually produced by temper rolling using roughened dull rolls which is conducted by the shot-blasting or electrodischarge texturing technique. It is, however, found that roughness patterns by these methods are substantially random and leaves behind waviness which deteriorates image clarity even after paint coating. By the application of laser textured roll which consists of numerous micro-craters formed by chopped laser beams, distinctness of image is much improved through elimination of waviness and providing a flat area on the steel surface. Based on this understanding, high image-clarity cold rolled steel sheet LASERMIRROR has been developed and already applied to many passenger car outer panels.
本文(PDF: 7P/444kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003