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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.19 (1987) No.4
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最近の溶銑予備処理操業とその吹錬技術の進歩
Improvement in Pre-Treatment Operation of Hot Metal and Its Refining Technique in Converter

水藤 政人(Masahito Suitoh) 大宮  茂(Shigeru Ohmiya) 日和佐 章一(Shoichi Hiwasa) 北川 伸和(Nobukazu Kitagawa) 上田  新(Arata Ueda) 武  英雄(Hideo Take)
要旨 :
水島製鉄所の溶銑予備処理設備は,昭和60年3月末に稼働し,現在,溶銑脱燐処理量で22万t/月を達成している。この間,次のような技術開発を行った。(1) 脱燐処理を脱燐期と脱硫期に二分化し,脱燐剤コストの低減と極低P,S銑の安定供給を可能とした。(2) 脱燐処理時に発生するCOガスを混銑車内で燃焼させて温度補償を行うポストコンパッション法を開発した。(3) ディーゼルおよび混銑車の運行管理システムを構築することにより混銑車回転率3.0回/日を達成した。(4) 転炉における吹上P,Mn推定技術の確率により,高いMn回収率とほぼ100%のQuick direct tapping (QDT)を達成した。以上より,脱燐銑の転炉吹錬は,トータルコストの低減および高純度鋼の大量安定溶製に大きく寄与している。
Synopsis :
The pre-treatment center of hot metal in Mizushima Works started operation at the end of March, 1985 and has now attained a 220 000-t monthly hot metal dephosphorization treatment. In association with this installation, the following techniques have been developed. (1) Dephosphorization treatment was divided into two stages, namely, dephosphorization and desulfurization, thereby reducing the cost of dephosphorizing flux and permitting a steady supply of hot metal with extremely low P and S contents. (2) Post-combustion method was developed so that CO gas produced during dephosphorizing process can be burned in torpedo cars for temperature compensation. (3) Operation control systems of Diesel and torpedo cars were established, thereby attaining a 3-times-a-day circulation rate of torpedo cars. (4) By establishing techniques for predicting P and Mn contents at the blow end in converter, a high Mn yield and a nearly 100% QDT (quick direct tapping) rate were achieved. Supply of dephosphorized hot metal to converter and application of the above new techniques combined have greatly contributed to reducing the total cost as well as to stable, mass production of high-purity steel.
本文(PDF: 6P/275kb)




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