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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.19 (1987) No.1
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長大橋用アルミ合金製点検作業者
Aluminum-Alloy-Made Maintenance Trolley for Super-Long Bridge

遠藤 伸一(Shin-ichi Endo) 志賀  厚(Atsushi Shiga) 山本 栄達 (Eitatsu Yamamoto) 福島 完治(Kanji Fukushima)
要旨 :
本州四国連絡橋・児島−坂出ルートの番の州高架橋向アルミ合金製点検作業車を製作した。構造部分のアルミ合金材と機械部分の鋼材との異種金属接触腐食の問題や溶接作業の重要性などアルミ合金材特有の性質を念頭において設計をスタートした。機能的には,狭い場所で安全な点検作業が行いやすいような考慮を払うとともに,コンパクト化とメンテナンスフリーに重点をおいた構造とした。また,製作に関しては,着手前に綿密な溶接の基礎実験を実施して,欠陥防止のための環境管理基準の作成や,溶接条件の設定はもとより,模型製作により,構造体に発生する溶接歪量の予測を行い,万全を期した製作工程を確立した。
Synopsis :
The design of the aluminum-alloy-made maintenance trollies, which was to be equipped to the Bannosu-Bridge linking the Kojima-Sakaide route spanning Honshu and Shikoku Island of Japan, was started taking into consideration the characteristics of the aluminum-alloy materials such as the galvanic corrosion problem between different materials - aluminum alloy for structural parts and steel for mechanical parts - and the welding procedure of the aluminum-alloy structure which posed most important problems. As the trollies were to be operated under the limited spaces of bridge girders, the compact size and the maintenance-free operation were emphasized in designing. For welding of the aluminum alloy, a fundamental experiment with a structure model, was carried out before starting of manufacture. Based upon the data obtained, control standards and circumstantial conditions for welding were settled, and the manufacturing process of the aluminum-alloy structure with minimum distortion was established.
本文(PDF: 5P/274kb)




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