■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.19 (1987) No.1
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

三次元有限要素法を用いた長大橋ケーブルバンドの設計
Design of Cable Bands for Long Suspension Bridge by Three-Dimensional Finite Element Method

長井 豊博(Toyohiro Nagai) 寺内 久司(Hisashi Terauchi) 洗川 睦也(Mutsuya Araikawa) 岩田 武夫(Takeo Iwata) 新中 博昌(Hiromasa Niinaka)
要旨 :
道路鉄道併用橋で世界最大級の南備讃瀬戸大橋は,主ケーブルもその直径が1mを超える。主ケーブルに固着し,橋桁を吊り下げ,さらに橋桁の長手方向の揺れを防止するセンターステイティバンドは,ケーブルへのなじみ性から薄肉円筒状となり荷重も大きいので苛酷な応力状態になる。これは三次元有限要素解析(MASTRAN)を適用し,バンドの構造の適性確認と応力の評価を行った。この結果,(1)ステイロープ定着構造は鞍がけ方式が最適である。(2)形状変化部における応力集中の発生はない,(3)応力評価は従来の設計式で求まる軸直角断面応力に,ステイ力により発生する一様なせん断力を合成して行うことができることが明らかとなった。
Synopsis :
The center stay bands of Minamibisan-Seto Bridge are fixed to the large diameter cables of a long suspension bridge and hold the hanger ropes for bridge girders and stay ropes. The center stay bands are manufactured as two sides of a cylindrical shape with a thin shell, and must fit the cables precisely while bearing a heavy load and undergoing severe stress. The structure and stress distribution of the center stay bands are evaluated by the three-dimensional finite element (NASTRAN). The main points obtained by the evaluation are as follows: (1) The saddle type is optimal as a structure; (2) concentrated overstress is not generated at any point on the bands; (3) the stress is evaluated using the figures which have been obtained by adding stress developed in tightening of the bolts to uniform shearing stress caused by the stay force.
本文(PDF: 6P/309kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003