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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.18 (1986) No.1
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水島港横断海底酸素パイプライン敷設工事
Installation of Oxygen Submarine Pipeline in Mizushima Port

前田  諭(Satoshi Maeda) 横山 昭男(Akio Yokoyama) 堺  信介(Shinsuke Sakai)
要旨 :
川崎製鉄水島製鉄所から東京製鉄株式会社岡山工場へ至る酸素配管敷設工事は水島港横断部において浮遊曳航法による海底パイプライン敷設を行った。事前に所定の形状寸法にプレハブした長尺管にフローターを取り付け,所定の位置まで曳航し沈設した。導管は内管200A,外管300Aの二重管構造で,土被り厚さは3mである。設計に際しては,特に地震時の動的解析を行い,パイプラインの安全性を確認した。海底掘削にはスパット式の大型バックホウ浚渫船を採用して,硬質土を効率よく掘削すると共に,大型警戒船を配備する等安全対策を十分に行った。
Synopsis :
In the installation work of the oxygen pipeline from Mizushima Works of Kawasaki Steel to Okayama Works of Tokyo Steel Mfg. Co., Ltd., a submarine pipeline was installed in the Mizushima Port by the floating tow method after various studies. A long and deformed pipeline was prefabricated on land according to specifications, equipped with floaters, launched, towed, and then sunk simultaneously at the time. The pipeline consists of the service pipe whose nominal diameter is 200 mm and the steel jackets whose nominal diameter is 300 mm. The earth-covering thickness for the pipeline is 3 m. In design, the safety of the pipeline was especially confirmed by the dynamic analysis of expected stress of the pipeline during earthquakes. A large backhoe dredger equipped with spuds was applied for excavation of the seabed in order to remove hard sandy soil efficiently, and safety provisions, for example, large guardships, were sufficiently provided.
本文(PDF: 8P/326kb)




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