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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.18 (1986) No.1
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埠頭用超大形高速コンテナクレーン
Super Container Crane for High-Speed Port Operation

遠藤 伸一(Shin-ichi Endo) 近江 宗作(Sosaku Ohmi) 寺田 雄一(Yuichi Terada) 鈴木  征(Masashi Suzuki) 亀田  修(Osamu Kameda)
要旨 :
神戸港六甲アイランドに新設された(財)神戸港埠頭公社のコンテナヤードに, 従来のものと比べ, 構造物が大形化し, 操作速度が高速化した日本最大のコンテナクレーンを納入した。設計に当たっては,大形化し高速化したクレーンにふさわしいハンドリング能力を発揮させるため,「巻上げロープたるみ防止装置」および「吊り荷の振れ防止装置」を新たに開発した。埋立地特有の地盤沈下の対策としては,脚高さとスパンを調製できる構造を考案した。また,工場完全組立後,一体吊りにて海上を現地に輸送,現地工事期間の大幅短縮を図るなど,従来あまり例のない工法も採用した。このほか,実負荷による構造部分の応力測定を実施し,クレーンとしての安全性を確認した。
Synopsis :
Three units of newly built container handling cranes having the largest dimensions and higher speed performance over the existing container cranes in Japan have been put into commercial operation at Kobe Port, Japan. Special design features incorporated in the cranes are "Hoist Rope Sag Prevention Device" to maintain container handling efficiency, "Anti-Sway Device" to control the amount of container swaying during high speed operation, and "Leg Height and Span Adjustment Device" to cope with possible extreme variations in the crane track foundation resulting from unstable soil conditions of the man-made island. Each crane, after having been fully erected and fitted out at the fabrication yard, was picked up in one piece by a 3000 t floating crane and transportation over the inland sea some 70 km to the installation site. The scene was televised nationwide.
本文(PDF: 8P/396kb)




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