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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.17 (1985) No.3
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マルテンサイト系13Cr-3.5Niステンレス鋳鋼製水車ランナ
13Cr-3.5Ni Martensitic Stainless Steel Castings for Hydraulic Turbine Runner

新中 博昌(Hiromasa Niinaka) 広瀬  彰(Akira Hirose) 曽我部  暁(Satoru Sogabe) 野口  紘(Hiroshi Noguchi)
要旨 :
水力発電用水車ランナには,強度,耐食性,耐摩耗性が要求されるために,13Cr-3.5Niマルテンサイト系ステンレス鋳鋼が多用される。本鋼種は,鋳造後の焼準,焼戻の熱処理条件が材料特性に大きく影響する。当社では,水車ランナの製造に当って,CADを使用した凝固シミュレーションによる鋳造方案の立案,中子砂のガス発生量,中子の乾燥,アルゴンシールド注入法,型ばらし温度の管理,熱処理の管理および溶接補修の管理を厳重に行うことにより,品質の確保を図っている。これまでに,フランシス型,カブラン型およびベルトン型の3種類の水車ランナのいずれについても,良好な製造実績をあげている。
Synopsis :
The 13Cr-3.5Ni martensite stainless steel is used for the hydraulic turbine runner, because it is suitable for high strength, high corrosion resistant and high abrasion resistant materials. These material properties is affected sensitively by heat treatment of normarizing and tempering. In manufacturing the hydraulic turbine runner, Kawasaki Steel established quality control in the manufacturing process, using the following technical improvements; (1) design of casting plans with solidification simulation using CAD, (2) control of the volume gases that are generated from the core, (3) control of core drying, (4) control of the pouring process by sealing with the argon gas, (5) control of the knockout temperature, (6) control of heat treatment, (7) control of repair welding. It has now become possible to manufacture satisfactory products of three types of runners such as Francis Kaplan, and Pelton runners.
本文(PDF: 9P/466kb)




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