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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.17 (1985) No.3
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ばね用ステンレス鋼の疲労特性の改善
Improvement in the Resistivity to Fatigue of Stainless Steel Sheets for Spring

下村 順一(Junichi Shimomura) 野原 清彦(Kiyohiko Nohara) 鈴木  宰(Tsukasa Suzuki)
要旨 :
自動車シートベルト用ぜんまいに供されるSUS301ステンレス鋼冷延板の硬度,疲労特性に及ぼす製造工程の影響を調査,検討した。耐疲労特性を向上させるには (1)最終冷間圧延工程で100℃程度で温間圧延を行い,次いで室温で圧延を行う2段階圧延を行うこと (2)最終冷間圧延前の焼鈍を通常より低めの1000℃で行うこと が効果がある。ミクロ組織の調査の結果,2段階圧延により残留オーステナイトとマルテンサイト強度差の少ない組織が得られ,かつ誘起されたマルテンサイトは微細であり,疲労破壊に対し抵抗性をもった組織であることがわかった。
Synopsis :
The effects of the manufacturing process on fatigue strength of cold rolled SUS301 stainless steel sheets for reactor springs were studied. Steel sheets with high fatigue strength and high hardness are produced by the double-stage rolling process in which they are subjected to primary rolling at about 100 ℃ followed by secondary rolling at room temperature. Steels with high fatigue strength are also obtained at an annealing temperature of 1000 ℃, about 100 ℃ lower than conventional annealing, followed by cold final rolling. Micro-structural observation revealed that the difference in hardness between induced martensite and retained austenite is small, and the effective domain size is small after the double-stage rolling compared with that after conventional rolling. Excellent fatigue property obtained by double-stage rolling can be explained from the particular micro-structure.
本文(PDF: 8P/432kb)




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