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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.17 (1985) No.2
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LNG用Fe-36% Niアンバー型合金KLN 36の開発
Development of Fe-36% Ni Invar Type Alloy "KLN 36" for LNG Facilities

野原 清彦(Kiyohiko Nohara) 江島 彬夫(Akio Ejima)
要旨 :
Fe-36% Ni鋼(アンバー型合金)は,低熱膨張を有するところから,LNG用メンブレン材料として使用されるが,完全オーステナイト組織を有するため,溶接高温割れ感受性が高いことが欠点となっている。この点を改善するため,本鋼の溶接高温割れ性の及ぼす成分組成および製造条件の影響を調べ,不純物元素の低減とTaの添加により,耐溶接高温割れ性を著しく向上させうることを示した。熱サイクル再現試験によってもこのことは確かめられた。そして,この改良Fe-36% Ni鋼(川鉄低熱膨張合金: KLN 36)の熱膨張係数を含む物理的性質および機械的性質についても検討し,LNG用材料として十分な特性を有することを示した。
Synopsis :
Since Fe-36% Ni steel (Invar type alloy) exhibits low thermal expansivity, it has been used as the membrane material for LNG facilities. However, there is a drawback of so high susceptibility to hot cracking during welding due to its complete austenitic structure. As a result of study on the influence of chemical compositions of various elements and some conditions in manufacturing processes, it is made clear that both lowering of impurity elements and addition of tantalum can markedly improve the resistance to hot cracking during welding. This is in accordance with the result of a thermal cycle simulation experiment. The study is also made on physical properties including thermal expansivity and mechanical properties of this improved steel (KCS's low thermal expansion alloy: KLN 36) to show that it is totally furnished with assorted characteristics as the LNG material.
本文(PDF: 9P/552kb)




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