■■■■■■■■■■■■■■■■■■■
川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.16 (1984) No.3
■■■■■■■■■■■■■■■■■■■

使用済核燃料輸送容器キャスク用鍛鋼品の製造
Manufacturing of Cask Forgings to Transport Nuclear Reactor Spent Fuel

狩野 征明(Seimei Karino) 内田  清(Kiyoshi Uchida) 中野 善文(Yoshifumi Nakano) 戸部 俊一(Toshikazu Tobe) 宮田 克彦(Katsuhiko Miyata) 児玉 亮二(Ryoji Kodama)
要旨 :
使用済核燃料の輸送容器素材となるキャスク用鍛鋼の試作を行った。乾式キャスクTN12/12タイプを対象に,単層胴300 mm肉厚の中心部で,引張強さ45 kgf/mm2以上および落重特性TNDTが−40℃以下を満足する成分検討を行い,0.1% C-1.2% Mn-1.5% Ni系を得た。この成分系にもとづき,当社独自に開発した中空鋼塊技術により100 t鋼塊を製造し,キャスク本体に適用したところ目標特性を十分満足する結果を得た。さらに低コストを図った2% Mn系,あるいは寒冷地向けとしては,低C-1.3 Mn-2.25Ni系が推奨され,また動的破壊じん性値に対してはASME Codeで規制されるK1R曲線にて評価できることなどが明らかとなった。
Synopsis :
Alloying design and manufacturing results of "Cask Forging" to transport nuclear reactor spent fuel are described. As a result of investigating chemical composition to satisfy appropriate properties such as TS ?45 kgf/mm2 and TNDT ?−40℃ through the 300 mm wall thickness of a dry-type TN 12/12 cask, 0.1%C-1.2%Mn-1.5%Ni steel was developed. Forging products, based on this alloy design and adoption of 100 t ingots by using our newly developed "Hollow Ingot Technique", showed sufficient mechanical properties as desired. The product was acceptable for materials specified by K1R curve in ASME Code. Another alloying steels can be produced; Ni-less 2%Mn steel for alternative use, and low C-1.3% Mn-2.25% Ni steel for arctic service.
本文(PDF: 8P/344kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003