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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.15 (1983) No.4
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オートバイブレーキディスク用低(C+N)-13%Crマルテンサイト系ステンレス鋼,River Lite 410 DBの開発
Low (C+N) -13% Cr Martensitic Stainless Steel, River Lite 410 DB, for Brake Disk of Motor Cycle

吉岡 啓一(Keiichi yoshioka) 鈴木 重治(Shigeharu Suzuki) 石田 文良(Bunryo Ishida) 堀内 雅義(Masayoshi Horiuchi) 小林  真(Makoto Kobayashi)
要旨 :
オートバイのブレーキディスクの素材として現在中炭素マルテンサイト系ステンレス鋼が使用されているが,オートバイメーカでのブレーキディスクの製造時の熱処理工程で厳密な焼入熱処理管理が必要であることおよび焼戻に伴う耐食性の低下等の工程上および品質上の問題点がある。ここで開発したR410DBは中炭素マルテンサイト系ステンレス鋼の上記の欠点を改善し,Mnの添加により高張でのオーステナイト単相温度範囲を拡大しそして焼入によって形成されるマルテンサイトの硬度を(C+N)量のコントロールにより制御した新しい低(C+N)13Cr鋼である。R410DBは焼入熱処理条件を厳しく管理せずとも焼入のみで要求される硬度を得ることができ,じん性と耐銹性に優れる特徴を有する。
Synopsis :
Medium carbon martensitic stainless steels were used as a material for the brake disk of motor cycles. These steels, however, showed some shortcomings during heat treatment of the disk, such as the necessity of strict control over the quenching conditions and deterioration of corrosion resistance as a result of tempering. River Lite 410DB, newly developed for solving the above-mentioned problems, is characterized by high by Mn content and an adequate low level of (C+N) content. High Mn content is aimed at enlarging the temperature range in which a fully austenitic structure exists at the quench temperature, and the control of (C+N) content ensures suitable hardness of martensite formed by quenching. The steel acquires hardness suitable for making the brake disk by quenching only and without strict control over the heat treatment conditions, and is superior in toughness and corrosion resistance to conventional steels.
本文(PDF: 7P/311kb)




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