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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.15 (1983) No.1
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モノレール走行路面用すべり止め鋼板の諸特性
Characteristics of Newly Developed Slipless Steel Rail Plates for Monorail Guideways

金子 忠男(Tadao Kaneko) 山中 栄輔(Eisuke Yamanaka) 町田  豊(Yutaka Machida) 三浦 啓徳(Hironori Miura)
要旨 :
都市モノレールやガイドウエイシステムなどのゴムタイヤ走行輪を有する交通システムの走行面は,車輌の安全走行の面から雨天や露結などの湿潤時のすべり防止が考慮されねばならない。このことは鋼製軌道桁表面および縦断勾配3%以上の場合には特に留意すべき問題である。今回,従来のすべり止め工法であるエポキシ樹脂モルタル塗布に代わる新しいメンテナンスフリー型すべり止め工法としてロール圧延機つき鋼板を開発したが,本論文では湿潤時にも適切なすべり摩擦係数を確保しうる溝形状を選定するために行った。屋内における乗用車を用いた簡易すべり試験および実物タイヤを用いた屋外走行試験および構造部材としての製品疲労強度試験の結果について述べる。
Synopsis :
Rails of monorail and guideway systems using rubber tires must maintain frictional resistance in wet conditions for safe driving. Especially this fact is particularly important when the rail has steel plates on its running surface and its longitudinal gradient is more than 3%. Therefore, a slipless-type steel plate rail for above-mentioned systems has been newly developed. This plate has hot rolled semicircular grooves which are placed in the transverse and longitudinal directions, and can have the effective frictional function when the rubber tires come into contact with these lattice-shaped shallow grooves and deform elastically in their running. This paper describes experimental studies on the relationships between the groove shape, the coefficient of friction and fatigue strength in using this plate to the main member of the guideway girder.
本文(PDF: 9P/459kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003