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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.14 (1982) No.3
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本州・四国連絡橋大鳴門橋サドルの設計・製作
Design and Fabrication of Saddles for Onaruto Bridge for Honshu-Shikoku Bridge Authority

山浦 茂義(Shigeyoshi Yamaura) 土平 純一(Jun-ichi Tsuchihira) 大根 世紀(Seiki One) 佐郷 司朗(Shiro Sago) 館野 次郎(Jiro Tateno) 和気 利明(Toshiaki Wake)
要旨 :
本四連絡大鳴門橋の主ケーブルを保持する主塔,側塔,スプレイの各サドルの詳細設計と製作を行い納入した。前2者は鋳鋼1体型,後者は鋳鋼+鋼板の溶接組立型である。主ケーブルの応力を直接受ける大型重要部材であるので設計に当たって有限要素法による応力解析を行って適切な形状,寸法を決定した。鋳鋼部には冷し金,メタルパッドを併用し指向性凝固を確保しUTなどにより良好な内部品質を確認した。溶接に当たっては事前に溶接部の強度試験を行い半自動溶接法(CO2シールド)を主体に溶接組立した。厚鋼板の溶接組立歪対策として2つのサドルを抱き合わせ同時に溶接を行った。複合円の鞍内面加工は大型の5軸NC付フランス盤を使用し高精度で加工できた。
Synopsis :
Recently, Kawasaki Steel completed the detail design, manufactured the main tower saddles, side towersaddles and spray saddles which support the main cable of Onaruto Bridge and delivered them to the Honshu-Shikoku Bridge Authority. The main tower saddles and side tower saddles were made of steel castings; the spray saddles were of the hybrid type of steel castings and plates. The saddles were huge and vital parts receiving direct load of the main cable. The shapes and dimensions of the saddles were designed by the finite element method. The steel castings were manufactured by using chills and metal pads and verified as sound by MT & UT. The spray saddles were fabricated by the back to back jointing method with two-blocks and achieved extremely slight strain. High accuracy was obtained in machining the cable groove of saddles by using vertical lathe with five-axis numerical control.
本文(PDF: 10P/329kb)




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