■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ 川崎製鉄技報 KAWASAKI STEEL GIHO Vol.14 (1982) No.1 ■■■■■■■■■■■■■■■■■■■ |
LNGタンク用9%Ni鋼板の製造 Production of 9% Ni Steel Plates for Liquefied Natural Gas Tankage 鈴木 重治(Shigeharu Suzuki) 中野 善文(Yoshifumi Nakano) 広瀬 圭介(Keisuke Hirose) 奥村 健人(Taketo Okumura) 西川 廣(Hiroshi Nishikawa) 佐藤 峯夫(Mineo Sato) |
要旨 : 近年,LNGタンクの大型化に伴い,その安全性を確保するため,主要構造材である9%Ni鋼板に対しても,より高いレベルの低温靭性が要求されている。当社においても低温靭性の向上を目的として製造方法の改善を重ねてきたが,この程知多LNG基地の80000κl LNGタンク用材として,約3000tの鋼板を製造,納入したので,この製造に当たって留意点,実績を述べた。P,S の含有量を下げ,各製造工程の管理を厳重に実施した結果,製品の特性,特に低温靭性は従来になく優れたものであった。また,溶接継手性能,破壊靭性についても最近の検討結果の一例を述べたが,LNGタンク用材として十分な特性を示した。 |
Synopsis : Along with the continuous increase in the size of LNG tanks, high toughness at low temperatures has been required of the main structural steels or 9% Ni steels with respect to fracture toughness at low temperatures and supplied 3000 tons of steel plates for the 80000-kl LNG tanks at Chita LNG Receiving Terminal. The present paper describes the properties of the 9% Ni steel produced recently and the main controlling items in the production. As a result of lowering phosphorus and sulfur contents and the strict control of the production line, the properties, especially the toughness at low temperatures, of the 9% Ni steel plates were much improved compared with those produces in the past. The properties of weld joints and fracture toughness showed that the 9% Ni steel plates are suited for the structural material of LNG tanks. |
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