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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.13 (1981) No.1
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地下鉄用鋼管柱リバーコラム(Tタイプ)の開発
River Column (I-type) for Subway Tube Column

菊川 春三(Shunso Kikukawa) 高橋 千代丸(Chiyomaru Takahashi) 根井 基雄(Motoo Nei) 村田 勝弘(Katsuhiro Murata)
要旨 :
冷間加工した鋼管の両端に支承部コンクリートへの応力伝達用支圧板を溶接した地下鉄用鋼管柱“リバーコラム(Tタイプ)”を開発した。本鋼管柱の特徴と調査・研究の結果,明らかにし得た事項は次のとおりである。(1) 冷間加工により,強度は上昇するが靭性は低下する。伸びと絞りの変化は少ない。(2) 靭性の劣化は素材の材質設計で十分補い得るため,本鋼管柱では製品を用いた機械的性質の品質保証を行っている。(3) 冷間加工や溶接による残留応力は鋼管柱の座屈強度に悪影響を及ぼさない。(4) コンクリートの支圧応力度は均等分布しない。実際の応力分布に近似した分布形状下で設計すれば,製品重量を5〜10%低減し得る。
Synopsis :
Engineering Division recently developed "River Column (I-type) " composed of one fabricated pipe and two base plates for subway tube columns. Features and clarified facts of this column are as follows: (1) The strength of fabricated pipes goes up but the toughness goes down by cold forming process. The changes of the elongation and the reduction of area are little. (2) The drop of tougness of fabricated pipes can be prevented by adequate choices of materials. The quality assurance of "River Column (I-type) " is made on the basis of machanical properties of finished goods. (3) Cold forming process and the residual stress by welds have no mal-effect on the buckling strangth of fabricated pipes. (4) Bearing stresses of concrete are not uniform. New design method which simulates the real distribution pattern of these stresses can save 5 to 10% of the weigh of products as compared with the conventional method.
本文(PDF: 7P/258kb)




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