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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.13 (1981) No.1
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プラットフォーム用極厚鍛造ノード材の開発
Development of Heavy-Wall Forged Node for Use in Large Offshore Structure

森    裕(Hiroshi Mori) 近藤  功(Isao Kondo) 宮木 健之(Kenji Miyaki) 行友  浩(Hiroshi Yukitomo) 朝生 一夫(Kazuo Aso) 藤井 浩史(Koushi Fujii)
要旨 :
海洋構造物が大型化するにつれ,その構造部材(特にNode材)の信頼性は,大きな意義をもつ。今回,厚肉Node材に対し,中空鋼塊の製造,鍛造,焼ならし− 焼もどしそして機械加工工程を含んだ新しい製造プロセスを開発した。実験は外径48"(1219.2mm),肉厚4"(101.6mm),長さ220"(5588.0mm)のフルサイズモデルを製造し実施した。通常の方法から製造されたものとの比較すると,今回開発したプロセスによる極厚鍛造ノード材は,次の長所を有している。(1) 溶接線のない極厚鋼管,(2) 優れた耐ラメラーティア特性および全断面にわたって均一な引張,衝撃および落重特性,(3) 優れた経済性。新しいプロセスから製造された鍛造パイプは,ノード材ばかりでなく,レグやシューケーシングにも有利であり,大型海洋構造物の主要部材への広範囲な適用が期待される。
Synopsis :
With offshore structures designed larger and larger in size, the reliability of their structurel members, particulary nodes, occupies on increased significace. A new manufacturing process for havy-wall nodes was developed involving hollow-ingot making, forging, normalizing/tempering, and final machining. Tests were conducted using full-size models measuring 48 inches (1219.2mm) in outside diameter, 4 inches (101.6mm) in wall thickness, and 220 inches (5588.0mm) in length. A comparison of new hevy-wall forged pipe with its counterparts produced by the conventional methods shows that the newly processed forged pipe has the following adventages: (1) No weld seams, (2) Excellent lamellar tearing resistance and uniform tensile, impact and drop-weight properties at any point in thickness direction, and (3) Low production cost. Forged pipes made by the new process are advantageous for use not only in node cans, but also in legs and shoe casing of platform members. They are expected to find wide application to the principal members of large offshore structures.
本文(PDF: 13P/404kb)




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