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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.12 (1980) No.1
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鍛造用大型鋼塊の製造方法と内部性状
Manufacturing Process and Internal Quality of Large Ingots for Forgings

飯田 義治 (Yoshiharu Iida) 山本 武美 (Takemi Ymamoto) 松野 淳一 (Jun-ichi Matsuno) 山浦 茂樹 (Shigeyoshi Yamaura) 朝生 一夫 (Kazuo Aso)
要旨 :
原子力用,化学プラント用,および圧力容器用の鋼材やタービンローターシャフト材等の主要鍛鋼の製鋼工程の特徴と,大型鋼塊や中空鋼塊の内質について記述した。当社水島製鉄所は鍛鋼向鋼塊の母溶鋼を転炉から供給する,世界でも唯一の工場である。特に,圧力容器用として最近開発された中空鋼塊は,特殊な形状の中子を用い,鋼塊肉厚が薄いため偏析が少ないという特徴がある。現在140tまでの製造実績を有し,各ユーザーから好評を得ている。一方タービンローターシャフト材については,[P]+[S]が0.005%以下でその不純物も少ない転炉―電孤炉―取鍋精錬工程により,耐焼もどし脆化特性が大幅に向上した。
Synopsis :
Mizushima Works of Kawasaki Steel Corporation is the only plant in the world where basic oxygen processed molten steel is used to cast ingots for forgings. In this report, features of steelmaking process and internal soundness of large ingots are explained in regard to forging ingots for pressure vessels, chemical plants, rotor shafts and nuclear power plant components. The report also discusses large hollow ingots which have newly been developed for pressure vessel application. The special core shape adopted for the hollow ingot casting results in a decreased segregation due to the thin wall thickness of the ingot. Hollow ingots up to 140t in weight have been much appriciated by many users. As for the ingots for turbine rotor shafts, BOF-EF-LRF process has made it easy to achieve [P+S] content below 0.005%, together with decreased contents of other impurities, resulting in a superior resistance against temper-embrittlement.
本文(PDF: 14P/468kb)




(c)JFE Steel Corporation, 2003