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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.11 (1979) No.4
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H 形鋼のユニバーサル圧延における材料の変形に関する研究
A Study of Metal Deformation in Universal Rolling of H-beam

中川 吉左エ門(Kichizaemon Nakagawa) 比良 隆明(Takaaki Hira) 阿部 英夫(Hideo Abe) 金成 昌平(Masahira Kanari) 林  宏之(Hiroyuki Hayashi)
要旨 :
H 形鋼のウェブとフランジをそれぞれ板材とみなし,その間のメタル稼動を三次元的に考察して,ウェブ・フランジ間のメタル移動とフランジ幅広がりを明らかにし,その結果を用いてロール直下をすぎてからウェブとフランジの力のつり合いによる寸法変化を明確にした。あわせてこのつり合い時の圧縮応力を明らかにして座屈限界を検討した。また竪ロール,水平ロールの中心を圧延方向にずらした時のH 形鋼の各部の寸法におよぼす影響を検討した。立証手段として,広範囲な実験をプラスティシン,および一部を鉛でおこない,その理論と手順を明らかにした。
Synopsis :
Metal deformation in universal rolling is investigated to improve accuracy of H-beam dimensions. Plasticine and lead are used for experiments as model meterials of steel in hot rolling. The amount of metal flow between web and flange has a proportional relation with the differance between web reduction γw and flange reduction γf. Spread of flange width can be predicted as functions of γw , γf and H-beam dimensions. The veriation of web thicness takes place just after rolling, resulting in differance between roll gap and web thickness of product. The veriation is caused mainly by unbalance of γw and γf,and can be evaluated form γw, γf and H-beam dimensions. Axial stress at web and flange, which causes web buckling, can be estimated not only from γw,γf and H-beam dimensions but also from separating forces of horizontal and vertical rolls. Flange width and unsymmetricity of H-beam section can be controlled by misalignment of horizontal and vertical roll center.
本文(PDF: 14P/404kb)




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