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川崎製鉄技報
KAWASAKI STEEL GIHO
Vol.10 (1978) No.2.3
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千葉製鉄所の製鋼工場向けスクラップ供給システム
A New Scrap Supply System for Basic Oxygen Furnace at Chiba Works

岡崎 有登(Arito Okazaki) 香月 淳一(Jun-ichi Katsuki) 曽我部 亢二(Koji Sogabe) 前田  誠(Makoto Maeda) 高橋 真人(Masato Takahashi)
要旨 :
千葉製鉄所西工場に第3製鋼工場を建設するにあたり,省力およびクレーン,ヤードなど設備面の重複を避ける目的で新方式のスクラップ供給システムを採用した。製鋼工場建屋外でスクラップを炉内装入用シュートに直接配合し,シュートごと台車で建屋内に搬入し,クレーンで吊り上げ挿入する方式である。新システムで特に問題となったのは,製鋼命令に対する追従性と雨水による水蒸気爆発の防止対策であった。追従性については,迅速な情報管理体制とシュート数の増加で補った。水蒸気爆発防止のためにはシュートに水切り穴を設け,台車の積載面に勾配を付けて水切りを容易にしたほか,降雨時にはスクラップの銘柄を制限するなどの対策を実施した。
Synopsis :
A new system has been developed for the purpose of labor saving and the avoidance of double installation of, for instance, cranes and yards. According to the system, scrap is gathered at another indoor yard instead of the BOF shop. The scrap in required type and amount is loaded into the charging chute on a freight car at the yard and then carried into the BOF shop where it is charged into the furnace. In consideration of the long distance between the scrap yard and the BOF shops, a newly introduced information control system and the increase of the chute number solved the quick response problem to any change of steelmaking order, and the drain holes made on the chute bag and a slope given to the surface of the freight car helped occasional rainwater flow out. The elimination of water pool in the chute, together with the inhibition on rainy days of using water absorptive scrap such as pressed one, assures a good evasion of vapor explosion in the furnace.
本文(PDF: 8P/227kb)




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